讲座预告

第十四期物理前沿学术报告:7月7日上午9:00 3D IMAGING: FROM MICROSCALE TO ATOMIC RESOLUTION

  • 作者:
  • 发布时间:2016-07-07
  • 点击量:

报告题目:3D IMAGING: FROM MICROSCALE TO ATOMIC RESOLUTION

内容摘要:

Three-dimensional visualisation is very important for materials study. At the University of Sydney, we are able to perform 3D imaging on a broad range of scales by employing different approaches. These techniques include micro- and nano-CT, focus ion beam (FIB), 3view, electron tomography, and atom probe tomography. In this presentation, the principles of these techniques will be briefly discussed, followed by examples of case studies performed by each technique.

报告人:刘宗文教授

时间:2016.7.7星期四上午9:00

地点:博逸楼401会议室

个人简介:

刘宗文,男,196310月生,1999年于墨尔本大学获得博士学位,是国际知名的电子显微学专家,先后在昆士兰大学做过博士后,在日本国立物质材料研究机构NIMS做过高级研究员(STA Fellow),现是悉尼大学副教授,博导。刘教授于2007年被澳大利亚政府授予英女皇二世学者称号(Queen Elizabeth II Fellow),现任化工学院研究生主任,是学术期刊“Functional Materials Letters 的编委和 OA Tube Nanotechnology 的主编。刘教授在纳米温度计的研究方面有突出的贡献。1999-2000年在昆士兰大学工作期间,借助于高分辨透射电子显微镜对争辩了30多年的橄榄石到尖晶石的相变机理作出了合理解释。

刘宗文教授于兰州大学物理系毕业后曾任教我院多年,目前作为杰出校友受聘我校客座教授。

 

青岛大学物理科学学院

地址:青岛市宁夏路308号博逸楼  邮编:266071